Istoric

Pentru cei interesaţi de istoria aeroportului.

tv3

Descarcă broșura: Noi oportunităţi pentru Aeroportul Timişoara: Airport City

 

1935 – 29 mai – a fost încheiat un proces verbal pentru înfiinţarea Aeroportului Comunal Timişoara, în Timişoara, pe locaţia Garnizoanei Militare (actual centru comercial), iar pe data de 17 iulie a aterizat primul avion în regim de zbor tehnic.

1941 – Aeroportul Timisoara se mută la Cioca, însă din cauza condiţiilor solului, se renunţă la această locaţie

1942 – Aeroportul Timişoara se mută pe un teren din Moşniţa Nouă, izlaz comunal.

1960 – s-a construit sediul aeroportului pe actualul amplasament, în vecinătatea comunei Ghiroda.

1964 – 28 februarie, a fost dat în folosinţa actualul terminal pentru curse interne.

1975-1980 – s-a realizat prelungirea pistei de aterizare-decolare aeronave, de la 2.500 m la 3.500 m şi au fost inaugurate clădirile terminalului pentru zboruri internaţionale, turnului de control, salonului oficial şi clădirii administrative.

1980-1990 – pe aeroport au operat atât curse interne, Timişoara – Bucureşti şi Timişoara – Constanţa, cât şi curse internaţionale, spre Frankfurt, New York, Chicago.

1998 – a fost inaugurată hala de depozitare mărfuri pentru activităţi cargo şi curierat rapid.

2002 – a fost modernizată aerogara pentru zboruri interne.

2003 – 6 februarie, aeroportul şi-a regăsit identitatea spirituală în persoana pionierului aeronauticii mondiale – bănăţeanul  Traian Vuia; pe 19 mai a fost inaugurată aerogara tranzit, aeroportul devenind nod aerian, legând importante oraşe din România cu oraşe din Italia şi Germania.

2004 – 10 noiembrie – a fost inaugurată extinderea şi modernizarea aerogării pentru zboruri internaţionale.

2005 – elaborarea unui studiu de prefezabilitate pentru „Programul de dezvoltare 2006-2015”.

2006 – extinderea platformei de staţionare aeronave pentru a face faţă traficului în continuă creştere şi realizarea unei noi parcări auto şi a unui drum de acces în incinta aeroportului.

2007 – 12 decembrie – au fost finalizate lucrările de extindere a terminalului de plecări internaţionale.

2008 – martie – au fost finalizate lucrarile de extindere a terminalului de plecari interne.

2009 – iulie – au fost finalizate lucrările de realizare a căii de rulare L-C și a extinderii pe direcția est a platformei de staționare a aeronavelor.

2010 – iulie – au fost finalizate lucrările de realizare a sistemului electronic de supraveghere perimetrală.

2010 – septembrie – au fost finalizate lucrările de realizare a Terminalului 1 (Terminalul Sosiri Curse Interne, viitorul Terminal NON – Schengen)

2012 – octombrie – 2013 – august – au fost realizate lucrările de reparaţii la pista de decolare-aterizare care au avut ca scop creşterea gradului de siguranţă în procedurile de decolare-aterizare ale aeronavelor. Tot în această perioadă au fost realizate şi lucrări de modernizare a echipamentului de electro-alimentare a sistemului de balizaj luminos al pistei.

2014 – au fost iniţiate proiecte pentru realizarea a două obiective deosebit de importante: Terminalul Intermodal de Marfă şi Terminal Intermodal de Pasageri, incluse în Masterplanul General de Transport.

2015 – a fost pus în funcţiune un sistem performant de radionavigaţie pentru a asigura operarea aeronavelor în condiţii de vizibilitate foarte redusă, fiind singura pistă din ţară dotată la un nivel înalt pe ambele direcţii de aterizare: Cat III A pe direcţia de aterizare Est (290), respectiv Cat II pentru direcţia de aterizare Vest (110).

2021 – 29 iulie – a fost inaugurat Terminalul Sosiri Externe Pasageri, în suprafață totală de 4.383 mp, o investiție de 30.349.000 lei, din fonduri europene nerambursabile, fonduri de la bugetul de stat și fonduri proprii ale aeroportului.